maandag 2 april 2018

Pop Sir Ollie

 
Vandaag laat ik stap voor stap onze sir Ollie zien. Deze pop is ontstaan door een thema dat werd verzonnen voor een nieuw Scouting Welpen zomerkamp. Het thema was safari. Bij safari dacht ik eerst aan een meerkat die ik wilde gaan maken van wol. Deze werd dan gemaakt door middel van naaldvilten. Zo'n beestje had ik al eens eerder gemaakt. Zie Pascal in dit blog.
Toch kriebelde het om eens een echte pratende pop te maken. Een die grappig met zijn koppie kan draaien en de kinderen echt aan kan kijken. Na lang zoeken op het internet vond ik een patroon voor een kop. We gaan gewoon beginnen en kijken wat het gaat worden. Het begin voor mij zijn altijd de ogen. Hij gaat dan direct al een beetje leven en kijkt me aan.
Van een glassteen en een piepschuim balletje heb ik de ogen gemaakt. Ik wist toen nog niet hoe ik dit verder ging aanpakken maar zoals met de meeste projecten begin ik gewoon en zie wel.
 
 
Dan maar eens kijken tussen alle lapjes of ik een mooie huidskleur kon vinden. Met een pluizige stof kun je mooi alle foutjes en naadjes wegwerken maar met deze rekbare stof van een oud topje kon dat niet. Wel kon ik met een grote snor een lip deels wegwerken. Handig! Dit materiaal kwam weer van een oude bodywarmer die ik ooit kreeg van een vriendin. Zo krijg ik vaker oude kapotte kleding die ik weer recycle. Daar heb ik echt lol van. Niet weggooien maar hergebruiken.
 
 
Nog steeds zat ik met die ogen te stoeien en wist nog niet wat ik ging doen. Ze zagen er wel erg groot uit maar dat leek me wel lollig. Maar eens een neus proberen. Toen deze ertussen kwam leken de ogen al beter op hun plek.
De tanden vond ik weer ergens ver weg gestopt in een lade. Ooit voor de grap gekocht maar niks mee gedaan. Dit was een grap voor Halloween. Ze zagen er best eng uit haha maar met wat witte verf leken ze al wat netter.


 
Het hoofd van Sir Ollie was nog lang niet klaar maar ik wilde zo graag al beginnen aan een echte safari hoed. Met een lapje nep suède en textielverharder ben ik een patroon gaan maken. Dat was nog niet makkelijk want om de juiste vorm te krijgen moet je mooie gelijke delen maken. Hij is iets puntiger uitgevallen dan een echte pit helm maar ik ben er blij mee. Ook is hij kei hard geworden van de textielverharder van de Action.
 
 
 
 

 
 
De ogen hebben nu een laagje schuim met stof gekregen en zien er al vriendelijker uit.
Ze stonden natuurlijk niet goed recht dus heb ik er weer schuim onder geplakt.


 
Van bloem binddraad heb ik een arm en vier vingers gemaakt. Heel simpel maar met de laag rubber om het ijzerdraad heen heb je al gelijk wat vulling en komt het ijzerdraad niet zo snel door de stof heen prikken. Daarna heb ik wat fiberfill om het armpje gewikkeld. Met wat garen is alles vastgedraaid en nu kun je het makkelijker in de stof schuiven. De vulling kan niet schuiven door het garen.
 


 
Door een opening aan de zijkant van het handje kun je de draad met vulling schuiven.
 

 
De beentjes zijn ook van binddraad. Twee draden samen maakt het stevig om ook straks zelf te kunnen staan.  Geen fiberfill maar schuim als vulling. Van een oud truitje heb ik de boorden afgeknipt en dienen nu als kousen.
 
 
 
Het lijfje is een stuk schuim. Er zit geen vulling in want ik wil mijn hand nog ergens insteken om bij zijn hoofdje te komen om het te laten praten.
 
 
 
 
Kleding heb ik dus nu helemaal pas moeten maken. Niets klopt aan het lijfje van deze pop.
Hier is geen patroon van. In het achterpand van het  overhemd heb ik een ritsje gezet zodat het niet openstaat als je niet met hem praat.
 
 Het schoentje heb ik gevonden op pinterest. Er zijn vele sites die deze plaatsen dus van wie hij is weet ik niet zeker. In ieder geval niet van mij maar ik vond hem geweldig.
 
 
En klaar is Sir Ollie die nu ook helemaal zelf kan staan.
 

 
Met een aantal leuke accessoires die ik deels al had maakt het plaatje helemaal compleet.
Een oude waterfles is gemaakt van de dop van een flesje en een stuk piepschuim. Mooi stevig stofje erom en klaar. De verrekijker en tasje aan de riem had ik al eens gemaakt voor Perry het vogelbekdier van de tekenfilm serie Phineas & Ferb. Hier komt nog een keer een blog over.
 
 
 
Tot nu toe heb ik al vele mascottes gemaakt voor kamp. Ieder met hun eigen thema.
Hier het allemaal op een rijtje sinds wij, ik en mijn man meegaan als kookstaf.
Hier zie je dus al dat Perry eerder op kamp is geweest dan Sir Ollie. Ook zie je al een klein stukje van het volgende wezentje voor het nieuwe kamp dit jaar. Thema ruimtevaart.
 
Spannend!!!!
 
 
 
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten